Elpriser hotar småföretagare – majoritet saknar verktyg för att agera
Var femte småföretagare ser höjda elkostnader som ett direkt hot mot sin verksamhet. Trots det uppger många att de saknar tillräcklig kunskap och verktyg för att minska sina elkostnader. Det visar en ny undersökning som elhandelsföretaget Fjordkraft Företag har genomfört tillsammans med Sifo.
Kunskapen om hur elmarknaden fungerar är låg bland många svenska småföretagare, trots att en av fem (20 procent) uppger att stigande energipriser kan vara ett direkt hot mot deras verksamhet. Endast en av fyra (24 procent) upplever att de har tillräckligt med kunskap och verktyg för att minska sina energikostnader. Samtidigt har endast en av tio (12 procent) full koll på effekttarifferna, och ännu färre (9 procent) att de har tid att sätta sig in i regelverk och tekniska lösningar.
– Småföretagare har redan mycket att hantera, men elen är en bra startpunkt för den som vill sänka sina kostnader. Energimarknaden kan upplevas som komplex och utan rätt kunskap och verktyg är risken stor att man betalar mer än man behöver. Men med rätt elavtal och några enkla åtgärder går det att minska utgifterna inför vinterns höga elpriser, säger Hans Johansson, kraftförvaltare och energiexpert på Fjordkraft Företag.
Behov av större transparens
Många småföretagare upplever dessutom att förutsättningarna kring elhandel behöver förbättras. Två av fem (41 procent) anser att Sveriges energipolitik behöver förbättras ur ett företagarperspektiv, och nästan alla (95 procent) menar att energibolagen borde vara tydligare kring priser och villkor.
– Här har vi som energimarknadsaktörer ett ansvar. När så många företagare efterlyser en tydligare energipolitik och mer transparens visar det att marknaden upplevs som otydlig och svår att navigera i. Småföretagare behöver tydligare avtalsvillkor, kunskap och verktyg som gör det enklare för företag att sänka kostnader och fatta långsiktigt kloka beslut, säger Hans Johansson.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 27 augusti–4 september 2025. Totalt intervjuades 523 företagare med anställda (1–50 anställda). Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om Fjordkraft Företag
Fjordkraft Företag är en del av Fjordkraft, ett av de ledande energiföretagen i Norden. Med lång erfarenhet och kunskap erbjuds elavtal, energilösningar och klimatsmarta tjänster för företag och föreningar. Med hjälp av användarvänliga digitala tjänster, kan kunderna ta full kontroll över sin elförbrukning, sina kostnader och göra medvetna val för en bättre framtid. Fjordkraft Företag ägs av Elmera Group ASA, som börsnoterades 2018 och räknas till en av de största koncernerna inom elhandel i Norden.
För pressen
Här hittar du material och kontaktinformation till presskontakt.
Publisert 12.11.2025